Om een afspraak te kunnen maken voor een praktijkexamen moet eerst de rijschool worden gemachtigd voor deze aanvraag. Ook moet de gezondheidsverklaring worden ingevuld (verklaring van geschiktheid)
– Ga daarvoor naar: mijn.cbr.nl
– Log in met DigID
– Machtig rijschoolnummer: 8194u6
– (let op!) Vul ook je gezondheidsverklaring in! (Kosten CBR: €41,50)
Alleen met een geldige en goedgekeurde gezondheidsverklaring kan je examen doen.
Het is mogelijk om het aantal lesuren te verdelen over één of meerdere dagen.
Een cursus in één dag is mogelijk. Dit betreft een korte en vrij intensieve opleiding. Bij aanvang moet de kandidaat beschikken over enige rijvaardigheid met het rijden met een zware en lange aanhanger, met name achteruitrijden.
Bij weinig of geen ervaring, of in het geval van twijfel, is het ook mogelijk om een intakeles te volgen of preventief te kiezen voor een meerdaagse cursus.
Bij een cursus in één dag is de trainingstijd 5 uren. Aansluitend aan dit dagdeel volgt het praktijkexamen BE bij het CBR. De opleiding is globaal verdeeld in 3 uren instructie, een korte pauze en vervolgens nog 1,5-2 uren om te herhalen en details te trainen.
Bij een cursus verdeeld over meerdere dagen is de verdeling anders en aangepast zoals het afgesproken is. Op de tweede of derde cursusdag zal het praktijkexamen BE bij het CBR aansluiten op de lessen.
Tijdens het rijden met een BE-combinatie zijn er een aantal zaken waar we tijdens de BE cursus specifiek aandacht voor hebben;
Onder andere de manier van het naderen van kruispunten. Rekening houdende met het gewicht en de lengte moet er in een vroeg stadium gekeken en gespiegeld worden en gekeken naar andere weggebruikers rondom de combinatie en de snelheid op tijd worden aangepast. Dit moet veel eerder dan dat je dat met een auto zou doen zonder aanhanger.
Het is van belang dat door tijdig te remmen, de rem van de aanhanger alvast oploopt en dat daarmee de aanhanger zelf ook remt. Het allermooiste voor een veilige en vlotte afhandeling, is de combinatie rollend houden.
Indien je wel tot stilstand moet komen om bijvoorbeeld voorrang te verlenen mag zowel de auto als de aanhanger niet het eventueel aanwezige fietspad blokkeren. Uitzondering is een situatie waarbij er op een andere manier geen zicht gehaald kan worden.
Voorafgaand aan het remmen en het voorsorteren op kruispunten moet er eerst op de juiste voorgeschreven wijze gespiegeld worden. Deze kijktechniek noemen we veelal ‘spiegeldisciplines’. Deze is bedoeld om voetgangers en vooral fiets- en bromfietsers naast de aanhanger te scannen. Ook i.v.m. het eventueel ophalen van de aanhanger voor het afslaan.
De kijkvolgorde is als volgt:
Linksaf; linker spiegel, rechterspiegel, linkerspiegel en dan links naast je kijken.
Rechtsaf; rechterspiegel, linkerspiegel, rechterspiegel en dan rechts naast je kijken.
Van tevoren heb je gekeken, gespiegeld en de snelheid aangepast aan de situatie en ben je klaar om te kunnen afslaan. Doordat een aanhanger de neiging heeft naar de binnenkant van een bocht te willen bij het afslaan en omdat je wil voorkomen dat de aanhanger over de stoep rijdt, moet je er voor zorgen dat voordat je rechtsaf je iets naar links stuurt. Dit noemen we het ‘ophalen’ van de bocht.
Bij het linksaf slaan geldt ook dat de aanhanger meer naar de binnenkant wil. Daarom zorg je ervoor dat je later instuurt. Vaak pas op het moment dat de voorwielen van de auto over de helft van de weg zijn gereden.
Tijdens het afslaan blijf je in de spiegel kijken naar wat de aanhanger doet. Mocht de aanhanger toch te ver naar de stoep gaan, kan dit alleen worden gecorrigeerd als het gezien wordt.
Hetzelfde geldt voor het maken van bochten. Omdat de aanhanger naar de binnenkant wil kan het zijn dat je een bocht anders moet voorbereiden. Zorg dat de snelheid goed is voorbereid. Liever te langzaam dan te snel. Alleen dat geeft je de tijd om bewust in de spiegels naar de aanhanger te kunnen kijken en eventueel te corrigeren.
Tijdens de opleiding BE trainen we de volgende bijzondere verrichtingen:
- De hellingproef
- Achteruitrijden:
- in rechte lijn achteruit rijden en stoppen op aangegeven plaats
- middels een bocht achteruit een garage/inrit of laadplaats benaderen
- Omkeren:
- d.m.v. steken met gebruikmaking van een zijstraat (Bocht achteruit)
- d.m.v. een halve draai.
- Aan- en afkoppelen
Dubbel-assige KONAG aanhangwagen:
Massa ledig gewicht: 820kg.
Maximum massa gewicht: 1751kg.
Laadvermogen: 931 kg.
Breedte aanhangwagen: 1.93m.
Hoogte aanhangwagen: 2.00 m.
De Weegbrief van de aanhangwagen geeft een totaal gewicht aan van 1290 kg.
De aanhanger is voorzien van zandzakken met een totaalgewicht van 470 kg.
Aanhangwagen gewicht is 820 kg + lading 470 kg = Totaal 1290kg.
- Het trekkend voertuig recht voor de combinatie rijden. (laatste meter gidst instructeur)
- Het neuswiel indraaien waardoor de koppeling over de kogel zakt.
Controleer of bedieningshandgreep omhoog staat. De koppeling en bedieningshandgreep slaan automatisch dicht.
- Controleer of hij goed vast zit door neuswiel terug te draaien. Auto komt mee.
- De losbreekremkabel vastzetten.
- De elektrische kabel (verlichting) aansluiten
- De handrem eraf halen
Het afkoppelen is volgens deze volgorde en precies andersom.
Na de opleiding parkeren we de aanhangwagen bij het CBR en koppelen de aanhangwagen los van de auto. Dan gaan we bij het CBR gebouw naar binnen. Hier zijn we ruim op tijd aanwezig.
Nadat we zijn opgeroepen melden we ons, in de examenzaal, aan de tafel met het nummer wat op de oproepkaart staat.
Na een korte voorstelronde zal de examinator vragen waarom je een BE rijbewijs wil halen. Daarna controleert de examinator:
- De oproepkaart en de ondertekening van de gezondheidsverklaring.
- Je rijbewijs.
Daarna volgen een aantal theoretische vragen over de combinatie die we bij ons hebben.
Hiervoor hebben we een map bij ons, met alle benodigde papieren. Tijdens de opleiding wordt daar voldoende aandacht aan besteedt heb je de kans deze meermaals te kunnen inzien.
De map bestaat uit: het kentekenbewijs van de auto,de aanhangwagen en de weegbrief van de aanhangwagen.
Alle vragen zijn te beantwoorden aan de hand van deze papieren. Je hoeft niets uit je hoofd te kennen.
Samen met de examinator lopen we naar buiten. Daar wordt er eerst een ogentest gedaan d.m.v. het lezen van een kenteken op ongeveer 25 m. afstand.
Dan rijd je de auto achteruit naar de aanhangwagen zodat de kogelkop exact
boven de trekhaak komt. Je mag hierbij uiteraard gebruik maken van de achteruitrijcamera.
Bij de laatste meter kan er door de instructeur aanwijzingen gegeven worden met
betrekking tot de afstand en/of richting.
De examinator zal je controlevragen stellen over het aankoppelen en/of koppeling/dissel, banden, aanhangwagen.
Tijdens het rijden met een BE-combinatie zijn er een aantal zaken waar we tijdens de BE cursus specifiek aandacht voor hebben;
Onder andere de manier van het naderen van kruispunten. Rekening houdende met het gewicht en de lengte moet er in een vroeg stadium gekeken en gespiegeld worden en gekeken naar andere weggebruikers rondom de combinatie en de snelheid op tijd worden aangepast. Dit moet veel eerder dan dat je dat met een auto zou doen zonder aanhanger.
Het is van belang dat door tijdig te remmen, de rem van de aanhanger alvast oploopt en dat daarmee de aanhanger zelf ook remt. Het allermooiste voor een veilige en vlotte afhandeling, is de combinatie rollend houden.
Indien je wel tot stilstand moet komen om bijvoorbeeld voorrang te verlenen mag zowel de auto als de aanhanger niet het eventueel aanwezige fietspad blokkeren. Uitzondering is een situatie waarbij er op een andere manier geen zicht gehaald kan worden.
Voorafgaand aan het remmen en het voorsorteren op kruispunten moet er eerst op de juiste voorgeschreven wijze gespiegeld worden. Deze kijktechniek noemen we veelal ‘spiegeldisciplines’. Deze is bedoeld om voetgangers en vooral fiets- en bromfietsers naast de aanhanger te scannen. Ook i.v.m. het eventueel ophalen van de aanhanger voor het afslaan.
De kijkvolgorde is als volgt:
Linksaf; linker spiegel, rechterspiegel, linkerspiegel en dan links naast je kijken.
Rechtsaf; rechterspiegel, linkerspiegel, rechterspiegel en dan rechts naast je kijken.
De exacte vragen en antwoorden hebben wij natuurlijk niet maar wel een voorbeeld hoe het er in veel gevallen uitziet.
Vraag: Wat heb je meegenomen?
Antwoord: Een auto en een aanhangwagen.
Vraag: Wat mag de aanhangwagen technisch maximaal wegen?
Antwoord: 1751kg *wijs aan op kentekenbewijs/papieren RDW*
Vraag: Wat is het laadvermogen van de aanhangwagen?
Antwoord: max. gewicht 1751 – ledig gewicht: 820kg = 931kg *wijs aan*
Vraag: Wat mag de auto maximaal trekken?
Antwoord: 1600kg *wijs aan op het kentekenbewijs/papieren RDW*
Op het kentekenbewijs van de auto staat niet de lengte van de auto, maar wel de wielbasis: 278 cm (hart van de vooras, naar het hart achteras) Tel bij de wielbasis 1 meter voor de vooras (motorkap) en 1 meter voor de achteras (kofferbak)
2.78m + 2m = 4.78m
Op het kentekenbewijs van aanhangwagen staat wel de lengte vermeldt van de aanhangwagen: 601 cm.
Vraag: Wat is de totale lengte van de combinatie?
Antwoord: Lengte auto 4.78m + de lengte aanhangwagen 6.01m = totaal 10.79m
Voorbeelden betreffende de koppeling van de aanhangwagen:
Aankoppeling:
Niet gekoppeld, staat de veiligheidspal op in het rood.
Gekoppeld, staat de veiligheidspal op het groen.
Staat de veiligheidspal in het vlak met de rode streep dan is de koppeling te ver uitgesleten en moet deze worden vervangen.
De rode kabel, van de losbreekreminrichting, is de kabel die de handrem in werking stelt wanneer de koppeling los raakt.
Lading:
Is de lading goed verdeeld? en zit het goed vast? (lading op de middenas, iets meer op de voorzijde voor de juiste kogeldruk)
Zijn de deuren van de aanhangwagen dicht?
Zijn er reflectoren aanwezig? (bij een maximum massa van meer dan 750 kg en/of langer dan 6 m)
Zijn er twee lengtedriehoeken aan de achterzijde aanwezig? (deze mogen ook in de achterlichten zijn verwerkt). Een eigen kenteken beginnend met een W die staat voor wagen. (dit is voor aanhangwagens boven de 750 kg)
Banden:
Hebben de banden de juiste spanning, geen insnijdingen, niet poreus, de juiste profieldiepte (tenminste 1.6mm), zitten de bouten/moeren goed vast? En zit er een dopje op de ventielen?
Dan vraagt de examinator je weer in de auto plaats te nemen en de motor te starten. Houd rem ingedrukt en bedien de richtingaanwijzerhendel. De examinator controleert de verlichting.
De examinator stapt in. Kijk goed om je heen, rijd weg en doe direct een remtest!
*even hard remmen om te controleren of de rem van de aanhangwagen goed werkt!*
Let op!
Na afloop van het examen kan de examinator je vragen de aanhangwagen weer los te koppelen. De volgorde is exact gelijk aan het aankoppelen, maar dan in omgekeerde volgorde! Begin met de handrem en eindig met de losbreekremkabel!